Различният медиен подход на отделните ислямски държави и организации към талибаните вече се чувства. Ако турско-катарската ос излъчва предимно неутрално-позитивни съобщения към новите управляващи в Афганистан, то страните от Персийския залив /Саудитска Арабия, ОАЕ и другите/ поставят акцент върху негативните страни на действията на талибаните.

На този етап иранските медии отстояват определен неутралитет, спестявайки силно негативните новини от съседната страна.

Сякаш традиционният им антиамериканизъм заглушава представянето на отровените беззакония и жестокости, които вършат талибаните.

В същото време терористичната организация Хурасан, която се възприема за част от ИДИЛ директно нападна талибаните като ги определи за „вероотстъпници“. Според нея мирните преговори в столицата на Катар, Доха са превърнали „бойците“ в „преговарящи“, което означавало единствено „поражение“.

В последния брой на своето седмично списание “Ал-Наба”, издадено вчера, ИДИЛ обвини движението на талибаните, че е установило “непълен” шариат.

Това е било причината то да бъде победено от САЩ през 2001 г. В напълно логическия начин на мислене терористите от ИДИЛ обвиняват талибаните, че са влезли „в лоното на тираните“.

Идеолозите на ИДИЛ отстояват тезата, че настоящата победа на талибаните е съгласувана със САЩ, което означава, че Вашингтон е реалния конструктор на новия управленчески модел на движението.

Авторът на статията отбелязва: “Победата на исляма не преминава през катарските хотели или посолствата на Русия, Китай и Иран! Победата, която Америка очаква, е спонсорирана от Катар и неговите медии.

На този фон:  Всички се страхуваха от талибаните, а талибаните се страхуваха от него

Тя е благословена от движението сурурия, /ислямистко движение, създадено от сириеца Мохамед бен Сурур и се възприема като инструмент на политическата версия на уахабизма – бел.авт./, мурджиизма /движение от 7-ми век, което има своеобразен икуменически генезис, съдържащ несунитски идеологически елементи – бил. авт./ и Мюсюлманските братя е илюзорна победа.”

ИДИЛ отправя и остри нападки към палестинското радикално движение Хамас, който подкрепи контрола на талибаните над цял Афганистан.

В статията се казва: Дори вероотстъпническото движение Хамас поздрави и благослови, за първи път в своята история талибаните. То публикува снимки на среща между делегации на Хамас и талибаните в Доха.

“Вече официално, новите талибани не се клеймят като терористи, те не са източник на опасност, а само обект на похвали.“

Позицията на ИДИЛ към талибаните не е изненадваща. Става въпрос за откровени идеологически различия, датиращи от времето, когато Ислямският емират Афганистан /1996-2001/, даде убежище на терористичната организация Ал Кайда в страната.

Още тогава духовните лидери на двете организации имаха остри догматични сблъсъци. Мютфията на ал Кайда директно обвиняваше талибаните, че са последователи на софизма /ислямския мистицизъм-бел.авт./, а не на чистия ислям – салафизма.

Тогавашният ръководител на талибаните молла Мохамед Омар официално заемаше поста на „повелител на правоверните“.

В същото време движението неофициално гледаше на Осама бен Ладен като на халиф.

На този фон:  Мракобесието на талибаните се завръща в наскоро превзетите от тях райони в Афганистан

Това е причината „държавният глава“ на емирата да не поиска от бен Ладен да положи клетва за вярност. Талибаните-афганистанци имаха респект от лидера на Ал Кайда, поради факта че е арабин и още повече саудитец.

В свое скорошно интервю бивш джихадист-йеменец от Ал Кайда, прекарал дълги години в Афганистан определи талибаните като софитско /ислямски мистицизъм-бел.авт./, такфиритско /неверническо-бел.авт./ и кубуристко /отдаващо почит на гробовете-бел.авт./ движение.

Последната характеристика представлява съществена разлика между салафитите и талибаните, които са последователи на ханафитското течение на сунитския ислям.

Първите не признават човешкия гроб и веднъж положено мъртвото тяло под земята, то не бива да се посещава. На конкретното място дори не бива да има отличителни белези.

Причината е прилагането на салафитския религиозен принцип, че гробът е тотем, което е част от ритуаликата на езичеството, а не на исляма. Талибаните като ханафити не са на това мнение.

Разбери какво се случва. Още преди да се е случило.

По-голямата част от информацията тук не може да бъде получена чрез традиционните медии. Ние анализираме събития, които скоро се превръщат в новини. И ще ви уведомим за всичко важно по email.

Продължи да четеш

Специален анализ: Афганистан и завръщането на тъмнината

Напускането на афганистанския президент Ашраф Гани на страната след превземането на цялата…

Афганистан, променящ картата на света… и исляма

Обявяването на 12 имена от правителството на талибаните, които превзеха за по-малко…